Selasa, 24 Mac 2009

TRANSFORMER



Bersedia ditransformasi. Begitulah bunyi slogan program realiti Akademi Fantasia 7 keluaran Astro.

UMNO perlu ditranformasi. Begitulah juga antara janji YAB DS Najib dalam ucap utama perasmian serentak pergerakan pemuda dan wanita UMNO sebentar tadi.Tetiba saja, perkataan TRANFORMASI meniti di bibir orang ramai pada Mac tahun ini. Dan mungkin juga perkataan ini akan terus digunakan beberapa bulan selepas ini. Mungkin menjadi popular seperti perkataan (senjata) CANGGIH yang menjadi popular selepas Perang Teluk.

Ramai orang ragu-ragu dengan keupayaan Datin Sri Tiara Jac, Pengetua Akademi Fantasia untuk mentransformasi pelajar-pelajarnya. Awal-awal lagi ramai yang menjangkakan bahawa AF7 kali ini akan gagal. Itulah ramalan oracle novice dan oracle pencen.

Mampukah YAB DS Najib membuat transformasi kepada UMNO? Perkara ini sudah banyak dibahaskan di tempat-tempat lain. Kedua-dua insan ini cuba menerapkan kepimpinan transformasi dalam organisasi masing-masing. Anatara pengertian kepimpinan transformasi ialah...

Transformatial leadership is a leadership style that defines as leadership that creates VOLUBLE and positive change in the followers. A transformational leader focuses on "transforming" others to help each other, to look out for each other, be encouraging, harmonious, and look out for the organization as a whole. In this leadership, the leader enhance the motivation, MORAL and performance of his follower group.

Adalah lebih mudah untuk menjadi pemimpin transaksional. Peemimpin yang mengamalkan gaya kepimpinan melaksanakan ketetapan-ketetapan yang telah dibuat. Membuka fail-fail lama untuk mengulang precedent, Melakukan ulang tayang, menulis prosidur-prosidur kerja dan kerja-kerja rutin yang lain.

Apapun kita berharap kedua-dua, DS Tiara, pengetua AF7 dan DS Najib Presiden UMNO menjadi transformer sejati. Bukannya jadi transformer seperti siri animasi Transformer seperti yang diminati kanak-kanak itu.

Tiada ulasan: