Khamis, 26 Mac 2009

Tulisan saya dlam Scribe

YBhg Dato Kadir,

Saya rasa, kehadiran perwakilan UMNO ke Kuala Lumpur bukanlah dengan kepala yang kosong atau fikiran yang terawang-awang. Nama-nama yang hendak dipilih sudah tercetak terang dalam fikiran. Hanya menanti borang dan nombor calon sahaja untuk diletakkan
tanda pangkah. Itu sudah pasti. Seorang anak muda dari sebuah bahagian di Selangor memberitahu saya bahawa bahagiannya telah bertekad memilih KJ.

Satu isu yang saya kira penting dalam posting kali ini ialah sama ada DS Najib akan memilih pemimpn-pemimpin yang dipilih dalam perhimpunan ini tanpa mengira faktor-faktor lain atau memilih calon-calon yang DIRASAKAN olehnya mempunyai integriti dalam kabinetnya.

Pilih sahaja pemimpin yang dipilih di perhimpunan ini. Mudah. Nampak macam demokratik. Terserlah perwatakan Mr Nice. Dan yang lebih penting ialah boleh pindahkan beban ke bahu orang lain. Salahkan perwakilan jika berlaku kegagalan kepada pemimpin-pemimpin yang di pilih itu.

Atau

Pilihlah pemimpin-pemimpin mengikut kriteria sendiri. Yang tidak ada kes. Yang bermoral dan berintegriti.

Cara kedua ini lebih terdedah kepada tohmahan. Ada yang kata pilih kasih. Ada yang kata pilih bulu. Yang tidak terpilih mesti bebulu.

Apa pun , tohmahan tetap ada. Itulah politik. Respon, kritikan, tohmahan adalah adalah proses dalam politik.

Bagi saya, untuk mengekalkan UMNO terus bernafas, eloklah dipilih pemimpin dari kalangan yang dipilih dalam perhimpunan ini. Ini adalah satu penghargaan kepada perwakilan. Pilihan perwakilan perlu dihormati.

Dua tahun lagi buatlah pemilihan terus daripada ahli.

transformasi vs reformasi

Tiada ulasan: