Sabtu, 20 September 2008

Komen Saya Dalam The Scribe

Saya suka baca blog Datuk A Kadir Jasin.




Saya tidak mahu komen masalah ekonomi. Sebenarnya bukan tidak mahu tetapi tidak pandai. Tetapi saya dapati ada suatu perkara yang penting yang perlu diambil perhatian serius dalam posting Datuk kali ini. Datuk ada menasihatkan pemimpin negara supaya tidak melayan karenah isteri / suami dan anak serta keluarga dalam urusan pentadbiran. Itu kita setuju sangat.

Saya ingin mengimbau kembali adegan yang saya rasa kurang sesuai ditonton di TV pada tahun 2004. Pada masa itu kita semua sedang menonton keputusan Pilihan raya ke 11 dari PWTC. KIta nampak ramai pemimpin dan isteri ada di situ. Adegan yang kurang
Malah banyak masalah timbul akibat penglibatan ahli keluarga pemimpin. Kalau setakat isteri/suami anak menantu mendapat keistimewaahn sedikit daripada pemimpin, kita tidaklah begitu ambil kisah. Sekadar memberi kontrak kerajaan yang sesuai dengan kebolehan dan keupayaan anak menantu itu memang dialu-alukan kerana anak menantu juga adalah rakyat. Apa yang lebih ialah apabila mereka ini turut mempengaruhi keputusan yang dibuat oleh pemimpin berkenaan.


Kepada isteri pemimpin-pemimpin (isteri-isteri pemimpin ke isteri pemimpini-pemimpin?) kita nasihatkan supaya mempunyai etika yang tinggi. Jangan campur tangan dalam kerja-kerja suami. Suam-suami ada orang-orang yang membantunya. Suami-suami anda adalah milik rakyat. Bantulah mereka sedaya upaya.


Bagi saya, bonda Toh Puan Dr Siti Hasmah adalah seorang yang boleh diteladani. Semua kita tahu bahawa beliau adalah peminat badminton nombor satu negara. Tetapi beliau tidak campur tangan dalam soal urusan pentadbiran BAM walaupun BAM pada masa itu menghadapi masalah yang serius.

Siapa tak sayang bini oiii.


RESPONS DATUK A KADIR

Sdr Tico, kalau ahli politik sayangkan bini, mereka tidak akan babitkan bini mereka dalam politik sebab kalau mereka jadi kotor bini mereka turut jadi kotor. Atau mereka jadi kotor kalau bini mereka jadi kotor.

Saya kenal bonda Tun Dr Siti Hasmah sejak tahun 1964. She's a class of her own. Just be half of her and all the bini menteri and bini YB wille be ok.

Terima kasih.

Tiada ulasan: