Isnin, 6 Oktober 2008

Hidup Di Zaman Pasca Koro: Komen Saya Dalam The Scribe

Yang Berbahagia Datuk

Baru hari ini saya tahu apa yang dimaksudkan dengan penyakit koro. Berdetik juga hati untuk bertanya akan maksudnya tetapi malu. Takut dikatakan ketinggalan zaman kerana ramai pembahas menggunakan istilah ini. Setahu saya pesakit koro hanya orang cina sahaja. Jarang terjadi kepada orang Melayu. Sama jugalah penyakit latah yang banyak dalam kalangan orang melayu daripada orang cina.

Zaman koro-koro baru berlalu. Ini zaman pasca koro., Pada zaman pasca koro ini tiba-tiba semua orang jadi berani. Orang berani cakap macam-macam sampai ada yang kena gantung. Orang berani tulis macam-macam sampai empat lima orang kena kurung. Pada zaman pasca koro ini menteri pun kabur terrortory . Menteri itu usik kerja menteri ini. Tak koro punya pasal la tu. . Ibarat main golf, pukul bola asyik OB saja. Menteri Tenaga dan komunikasi tak tahu bann lama web. Teringat tajuk buku , Who eat my Cheese . Menteri dalam Negeri kata jangan usik turf aku kepada Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri. Menteri Besar dan Exco langgar pantang. Beli Mercedes ganti Perdana walaupun ada larangan.

Zaman pasca koro tiba-tiba orang jadi berani bertanding. Ketua Bahagian Pulai pun ada hati. Tiba-tiba saja Nur Jazlan dapat ilham untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden. Siapa Nur Jazlan? Bapak dia yang sehidup semati bersama UMNO pun segan- segan tanding kerusi Timbalan, inikan pula dia yang baru setahun pisang masuk UMNO. Bila diminta komen tentang niat Nur Jazlan, bapak dia sokong penuh. Alasan, generasi sekarang perlu berani. Jangan koro-koro.

Ini zaman pasca koro. Semua orang berani buat andaian. Abdullah belum kata apa-apa tapi orang andaikan dia sudah tiada. Kalau tidak masakan Shahidan terang-terang sokong Zaid Hamidi dengan andaian Najib akan tanding Presiden. Bukankah Abdullah belum kata apa-apa. Kesian Abdullah. . Ibarat orang belum meninggal , harta pusaka telah dibahagi-bahagi.

Hanya Muhyiddin dan Shahrir yang sebenarnya lantang pura-pura koro. Shahrir kata dalam usia ini ( baru 59 kan) beliau tidak berhajat untuk bertanding peringkat tinggi. Cukup hanya mempertahan kerusi MT sahaja. Muhyiddin pula masih meneropong dan membaca gerak awan..

Nak Limbo boleh . Nak Rock N Roll pun boleh. Kungfu Fighting tidak dibenarkan.

Tiada ulasan: