Rabu, 8 Oktober 2008

Komen Saya Kepada Col Roseli

Bloggger Col roseli menulis bahawa Abdullah tidak akan meletak jawatan. Berikut ini komen saya dalam blog beliau.

Tulisan tuan dalam The Scribe mengundang saya datang ke sini.
Selamat berkenalan. Kalau saya baca blok tuan ini lebih awal tentu seronok kita andai mengandai. Saya mempunyai pandangan berbeza dari tuan.

Nampaknya tuan salah. Abdullah sudah umum tidak bertanding.

Saya rasa pelik juga tentang analisis tuan mengenai pemilihan UMNO kali ini. Seolah-olah kekalahan ramai calon UMNO dalam PR 12 tidak mempengaruhi pertimbangan tuan tentang kepimpinan UMNO.

Selain itu, kenyataan Muhyiddin mengenai Abdullah pun tuan tidak begitu ambil berat. Minta maaf, ini bukan provokasi. Ini adalah pertanyaan ikhlas dari saya.

Bagi saya, apabila Muhyiddin menjemput Mahathir masuk semula adalah merupakan satu tamparan kepada Abdullah. Kemudaian Tengku Razali juga dikaitkan dengan Mahathir. Saya nampak ini sudah jadi satu cabaran yang besar kepada Abdulah. Orang-orang yang saya sebut ini bukan kecik anak . Ramai jugak pengikut mereka.

Rafidah pula tentu ada pergeseran peribadi dengan Abdullah. Ketua Pergerakan Wanita yang menang dan tidak dilantik menjadi menteri. Tidak mungkin Rafidah akan menyokong Adullah. Ini juga bukan kecik mak punya orang.

Bagaimana pula dengan UMNO Johor. UMNO Johor sekarang merasakan bahawa Johor adalah kubu kuat UMNO. Semua calon UMNO di Johor menang. Mungkin dengan kemenangan ini menjadikan pemimpin UMNO Johor angkuh dan akan memilih seorang daripada mereka untuk memimpin UMNO. Kemungkinan ini ada.

Ramai pemimpin bahagian yang muda-muda nampaknya awal-awallagi mengkritik Abdulah. Mukhriz terang-terang menentang. Nur Jazlan terang-terang memperlekeh pemimpin-pemimpin lama UMNO ( dia kata pemimpin lama UMNO ni ibarat rusa tekejut keretapi.. tak tau nak buat apa.. agaknya begitulah katanya.. saya tak faham sangat bahasa Inggeris dia)

Mohamad Rahmat bekas setiausaha Agung UMNO menyokong anaknya. Mohamad Rahmat kata tindakan anaknya menawarkan diri untuk bertanding kerusi Timbalan Presiden adalah satu tindakan yang berani. Bukankah sokongan=sokongan seperti ini sedikit banyak mempengaruhi perwakilan dari Johor.

Bagaimana pula dengan perwakilan dari Terengganu. Idris jusuh memang jadi pengerusi badan perhubungan UMNO Terengganu. Ramai juga pengikutnya di Terenganu. Tetapi, Menteri Besar Terengganu sekarang ini pun tak " cium mulut" sangat denga Abdullah. Dan Menteri Besar Terengganu ini pun ada aramai juga pengikutnya. Salah satunya adalah sahabat saya Datuk Rahman Bakar yang tuan sebutkan itu.

UMNO Perlis ada Azmi Khalid dan Radzi. Kedua-dua ini pun saya rasa tolak Abdullah. Di Perlis tinggallah Shaidan Kassim terkonteng-konteng.

UMNO tanah tumpah Abdullah lagi dahsyat. Ketua Bahagian Bukit Bendera pun ramai sahabat yang masih setia. Masa buat persidangan akhbar dulu semua ketua Bahagian hadir beri sokongan. Sama ada sekarang ini masih menyokong atau tidak tak tahu lah saya.

UMNO dari Sabah tidak rapat dengan Abdullah. Banyak urusan UMNO di Sabah dibuat melalui Najib. Oleh itu saya rasa tiada ikatan kasih sayang antara UMNO Sabah dengan Abdullah.

UMNO mana lagi? UMNO Perak tuan dah sebut. UMNO Kelantan? Hah Zaid Ibrahim dah tunggu situ. Zaid tak akan masuk Pakatan. KU Li ada adi Gua Musang. Dua orang ini pun dah cukup menggerunkan bagi Abdullah. Tinggalah MUstafa Mohamad di Jeli, Mustaffa orang evergreen. Siapa jadi pemimpin pun dia servive

Tiada ulasan: